Tu stiai ca unul din trei soferi din Romania fac greseli majore in chestiuni extrem de importante pentru siguranta rutiera? Nici nu o sa-ti vina sa crezi ce greseli fac soferii cand aleg anvelope all season. Nu stiu daca esti sofer sau nu dar poate ai fost pus si tu in ipostaza de a alege gresit cauciucurile all season. Potrivit unei statistici recente, pentru ca tot a venit iarna, cel putin unu din trei soferi din Romania considera marcajul M+S de pe anvelope ca fiind automat corespondentul unor produse all season.
Ca sa lamurim dilema. M+S (Mud and Snow = noroi si zapada) este o notare standardizata care semnifica faptul ca anvelopele ce o poarta ofera aderenta suficienta pe suprafete acoperite cu noroi, zapada si gheata pentru a asigura o rulare in siguranta. Daca ai neclaritati cu privire la acest subiect poti merge intr-un service auto pentru informatii suplimentare, daca n-ai timp, sper ca urmatoarele randuri sa iti fie de ajutor.
Concret, notarea M+S (cu variantele M.S., MS, M&S) este prezenta atat pe anvelopele de iarna cat si pe cele all-season, dar lipseste de pe cele de vara.
Anvelopele de iarna dedicate au ca si marcaj un fulg de nea si un munte cu trei piscuri, asa numitul simbol alpin. Practic, ca o anvelopa sa fie all-season, pe langa marcajul M+S ar trebui sa prezinte si simbolul alpin. Unele anvelope all-season au marcate cuvintele ALL SEASON dar acest lucru nu este obligatoriu si nu toti producatorii folosesc aceasta expresie, mai ales ca sunt dealeri care importa anvelope si din alte state non-UE unde limba engleza NU e obligatorie sa fie mentionata pe anumite produse.
De asemenea, unele anvelope all-season au marcate 4 pictograme alaturate simbolizand anotimpurile dar nici acest lucru nu se regaseste la toate brandurile. Ce inseamna o anvelopa all-season? Anvelopele All-Season, in teorie, sunt acel gen de anvelope proiectate sa ofere performante mai bune decat cele de vara in conditii de iarna, adica zapada, gheata, noroi si polei. Anvelopele all season sunt un compromis intre cele de iarna si cele de vara pentru ca ele incearca sa ofere aderenta satisfacatoare pe zapada dart si rezistenta la temperaturi inalte pe timp de vara. Din aceasta cauza prezinta un dezavantaj.
Din cauza ca sunt configurate all season, NU au aderenta maxima pe timp de iarna iar vara se tocesc mult mai repede, daca drumul pe care rulezi este foarte incins din cauza temperaturilor inalte. Chiar daca au o compozitie care le permite sa isi pastreze structura si la -7 grade, sunt sanse ca iarna temperatura sa scada si mai mult si atunci cauciucul se rigidizeaza si poate crapa mult mai usor fiind all season.
In plus, nivelul de zgomot emis de anvelopele all-season este net superior celui produs de anvelopele de vara, sau cele de iarna dedicate. Diferentele dintre cele trei tipuri de cauciuri, de iarna, de vara si all season se remarca si in zona benzii de rulare. In cazul anvelopelor de iarna, blocurile din profil sunt intens crestate pe intreaga suprafata de rulare pentru a oferi un numar maxim de muchii. Acestea sunt esentiale in obtinerea unei aderente crescute pe zapada si noroi.
Ce importanta au profilele inserate in anvelopa?
Anvelopele all-season prezinta blocuri de profil in zona umerilor cu un numar redus de crestaturi fapt ce le apropie de configuratia anvelopelor de vara. Tot in cazul anvelopelor de iarna, canalele din banda de rulare, atat cele transversale cat si cele longitudinale, sunt mai late decat la pneurile de vara. Acest lucru permite evacuarea mai rapida a apei, noroiului si zapezii.
Canalele anvelopelor all-season au o latime mai redusa pentru a permite o zona centrala mai solida, importanta la rularea cu viteze ridicate.Anvelopele all-season pot fi folosite si pe timp de vara, dar din cauza proprietatilor intermediare, acestea pot pune probleme in special pe virajele rapide si la temperaturile inalte de peste 30 de grade din lunile iulie si august.
In concluzie, anvelopele all-season, ca si solutie de compromis, sunt gandite pentru zonele cu ierni blande, unde precipitatiile sunt cu preponderenta sub forma de ploaie si mai putin lapovita si ninsoare. Daca stii ca in zona in care locuiesti iarna se lasa cu ger, chiciura, polei, inghet, zapada si vant, atunci anvelopele all season nu te vor ajuta si o sa ajungi sa cauti pe net statii ITP ca sa-ti verifici masina.
You must be logged in to post a comment.