Daca azi soferii de automobile, motociclete si alte autovehicule au discutii cu privire la brandul de anvelope sau la tipul de caucicuri pentru sezonul rece, trebuie stiut ca anvelopa are o istoria de aproape 200 de ani. Totul a inceput cu descoperirea arborelui de cauciuc, unul dintre cele mai cultivate specii de arbori intre secolele XIX – XX. „Mentorul” cauciului modern poate fi considerat Thomas Hancock care, in 1819 a descoperit cum sa prelucreze cauciucul natural cu ajutorul unor aditivi. De precizat faptul ca in stare naturala, cauciucul este foarte moale si non-elastic si cand se intareste in contact cu oxigenul devine rigid se rupe si se faramiteaza usor.
Primele incercari de anvelope erau foarte lipicioase in contact cu solul iar la contactul cu apa rece sau cu mediul deveneau foarte tari si se deformau. Problema a fost rezolvata in 1839 de catre Charles Goodyear, parintele vulcanizarii cauciucului. Numele lui a facut istorie si azi una dintre cele mai cunoscute branduri de cauciuc ii poarta numele.
Vulcanizarea cauciucului este o reactie chimica in cadrul careia polimerii rasinosi din cauciuc se amesteca cu sulf, iar rezultatul este o pasta mult mai elastica.
In forma sa vulcanizata, cauciucul devine extrem de elastic, aderent la toate suprafetele, grund, nisip, pietris, bitum, noroi si rezistent in timp, intr-o marja mult mai mare de temperatura, intre – 7 grade Celsius si +30. Astazi, mai mult de 75% din productia mondiala de cauciuc este investita in fabricarea de anvelope.
Cand s-a inventat anvelopa pneumatica?
Anvelopa pneumatică a fost inventată de către inginerul Robert W. Thomson, la 6 ani de la descoperirea procesului de vulcanizare patentat de catre GoodYear.
Din pacate procesul de ansamblare a anvelopei era destul de anevoios pentru acele vremuri si nu a avut succes. Lucrurile devin revolutionare la finalul secolului XIX, mai exact in 1891, cand fratii Michelin – Eduard si Andre patenteaza anvelopa demontabila. Mai mult decat atat, acestia au avut curajul ca in 1895 sa se inscrie în cursa Paris-Bordeaux-Paris cu maşina de construcţie proprie Eclair. Datorita sistemului de transmisie si a anvelopelor au reusit sa atinga cu vehiculul si viteze de peste 30 km/h.
Ca si idee, in momentul in care Ford a lansat primul automobil de serie, o anvelopă costa între 3000-6000 de euro, raportat la valoarea actuală.
Astazi rotile si anvelopele au parte de servicii specializate in orice service auto precum geometrie roti sau echilibrare roti.
Si un video interesant, zic!
You must be logged in to post a comment.